"Data är det nya guldet"


2019-10-24 - Rätt data kan ge dig den insikt du behöver för att kunna fatta rätt beslut för en framgångsrik affär. Det ger dig även möjligheten att kunna agera innan något har blivit en stor utmaning. Det säger Ulrika Jonsson som nu lämnar Microsoft och blir ny Business Development Lead på Brilliant Future.

Ulrika Jonsson, ny Business Development Lead på Brilliant Future. Foto Nathalie Berthelius.

HALLÅ DÄR. Ulrika Jonsson, ny i rollen som Business Development Lead på Brilliant Future. Grattis, vad ska du göra på jobbet?

Brilliant står inför en stark tillväxtresa och har tydliga planer med vart de ska vara om några år och en del i min roll kommer vara att skapa förutsättningar för att vi ska nå dit. Jag ska ansvara för att vi utvecklar rätt strategier för vårt erbjudande till marknaden utifrån kundperspektivet. Det ska bli vansinnigt roligt och spännande!

Brilliant Future mäter och analyserar medarbetar- och kundundersökningar. Vilken betydelse har den här typen av data?

- Resultatet av Brilliants data visar gång på gång insikten om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet. Data är det nya guldet som kan ge dig den insikt du behöver för att kunna fatta rätt beslut för en framgångsrik affär. Det ger dig även möjligheten att vara mer proaktiv och kunna agera innan något har blivit en stor utmaning.

Du kommer från Microsoft där du haft rollen som affärsutvecklare för digital hr. Vad inom digital hr ser du kommer att bli mest betydelsefullt?

-De flesta företag idag står inför enorma förändringar och möjligheterna med tekniken är oändliga. Men många transformationer misslyckas då man inte lyckas vinna anställdas engagemang och förtroende runt den förändringsresa och ändrade arbetssätt som är en absolut nödvändighet för att bli framgångsrik. Tekniken är ju ofta inte problemet, utan det är vi människor som måste ändra beteende. Rollen som hr är därför mer kritisk och spännande än någonsin för att företagen ska kunna överleva genom att se till att man utvecklar de hr strategier som gör att man når den övergripande affärsstrategin.

Det låter som att du inte ser att hr kommer att ersättas av maskiner?

-Tvärtom. Men man måste använda tekniken för att jobba smartare och lyfta bort arbetsuppgifter som inte behöver göras av människor, annars kommer man aldrig ha tid att jobba med de viktiga strategiska frågorna.


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN