Svårknäckt kod lockar rätt kandidater


2020-02-26 - 854 ansökningar på tre veckor till en bråkdel av normal kostnad per relevant ansökan. Det är resultatet av en rekryteringskampanj från it-företaget Multisoft. En svårknäckt tankenöt som bara rätt kandidater kan lösa i en oväntad kanal ligger bakom det massiva inflödet av rätt kompetens.


Multisoft har tack vare en klurig annonskampanj som de producerat internt nått målet om att kunna tillsätta 30 utvecklartjänster i år, många gånger om. På tre veckors tid fick de in över 854 kvalificerade ansökningar. Det motsvarar antalet ansökningar de brukar få in på tre år. Foto: Pressbild.

En vanlig dag på tunnelbanan. Hr-chefen Johan Löf Cervin är på väg till jobbet. Han arbetar på Multisoft, ett it-bolag som utvecklar skräddarsydda systemlösningar som hjälper kunderna med automatisering. I dag arbetar drygt 80 personer där och under 2020 är målet att anställa ytterligare 30 systemutvecklare. Johan Löf Cervin har en svettig uppgift, för målgruppen systemutvecklare är som alla som jobbat med rekrytering av utvecklare vet, mycket svår att nå. Inte ens Great place to work:s utnämning av Multisoft som Europas 20:e bästa, medelstora arbetsplats, har i sig varit tillräckligt för att attrahera dem i den omfattning som behövts, är Johan Löf Cervins analys.

- De är så eftertraktade av headhunters att många av dem inte listar sitt telefonnummer, de använder adblockers och rensar sina cookies. De får främst nya jobb via vänner och kontakter eller vid direktkontakt med företagen. Vi måste hitta nya sätt att nå dem.


Johan Löf Cervin. Foto: Perra Axelsson.

Utanför tunnelbanefönstret flimrar stora reklamskyltar förbi på stationerna som Johan Löf Cervin passerar. Tänk om man skulle skapa en annons utan någonting annat än en programmeringsutmaning och logga på och köra den på reklamskyltar som målgruppen passerar på väg till jobbet? Johan Löf Cervin ber ett tiotal systemutvecklarkollegor om hjälp. De får i uppgift att ta fram var sitt förslag på en uppgift som är kul för programmerare att lösa. Sedan får de rösta fram det bästa förslaget. Valet faller på ett stycke kod i enkel design.

Edvin Lundberg, systemutvecklare och tävlingsprogrammerare kommer på kodsnutten.

- Johan berättade att han planerade att köra en kodsnutt i tunnelbanan och ville att man skulle kunna sitta där och lösa utmaningen i huvudet men att det inte skulle vara alltför enkelt. Han ville att det skulle vara lite av ett mysterium. Det stod inte i annonsen att det var en rekryteringskampanj utan man var tvungen att lösa problemet för att se vad det handlade om. Jag funderade på om det fanns något sådant problem, säger Edvin Lundberg.

Eftersom tanken är att även nyutexaminerade ska kunna lösa problemet och att det inte ska vara på ett specifikt utvecklingsspråk så väljs en kod som programmerare tidigt lär sig förstå. Koden behöver också vara kompakt nog för att få plats på en affisch.

- Jag landade i att inspireras av Collatz-problemet, det sägs vara det enklaste olösta matematiska problemet som finns. Det är så enkelt att du kan förklara det för en lågstadieelev och ändå är det ingen matematiker som lyckats lösa det, säger Edvin Lundberg.


Edvin Lundberg. Foto: Maria Engström.

- Koden behövde vara tillräckligt svår för att vara spännande nog att lösa och delas. Blev den för svår skulle de kanske bara fota av den och sen glömma att lösa den. Edvin Lundbergs lösning flirtar med ett hittills olöst matematiskt problem och de som fattar det känner sig intellektuellt smickrade, det ökade viljan att sprida detta vidare, säger Johan Löf Cervin.

Två landningssidor tas fram. En för dem som svarar rätt. De som gör det får anvisningar om hur de kan gå vidare för att söka jobbet. De får tre alternativ: boka in sig på Multisofts riktiga programmeringstest på plats på kontoret, få en inbjudan till en föreläsning om karriär på kontoret med mat och dryck eller att bli uppringd för ett kort förutsättningslöst samtal om karriären. De som svarar fel på kodutmaningen får förslag på andra lediga tjänster på Multisoft och mer information om hur det är att jobba på företaget.

Kampanjen körs ut via Clear Channel som är en av de aktörer som erbjuder reklamplats i utomhusmiljö i Stockholm. På 2 240 reklamplatser i staden syns nu Multisofts budskap under tre veckor. Ansökningarna tickar in. Nej, de väller faktiskt in. Närmare 70 000 svar har hittills kommit in, ungefär tre fjärdedelar via mobil och en fjärdedel via webbrowser. Av dem har ungefär 40 000 svarat fel och dryga 27 500 rätt. Av dem som svarat rätt har nu närmare 900 utvecklare valt att gå vidare och ansöka om jobbet. De kommer inte bara från Stockholm, den enkelt utformade men svårlösta koden blir viral och snart nås it-företaget av ansökningar från USA, Indien, Kina och Sydafrika. Johan Löf Cervin har räknat ut att kostnaden per ansökan i den här kampanjen landade på 1/28-del av den normala. Eftersom annonsen togs fram internt genom ett gott samarbete med kolleger som kunde hjälpa till med copy och grafisk design så är den enda externa kostnaden själva annonseringen.

Utifrån de nästan 900 ansökningarna har Multisoft bjudit in till informationsträffar med intressanta kandidater. Tre stycken har det blivit eftersom alla varit fulltecknade.

- Då har kandidaterna fått komma till kontoret, vi har bjudit på lyxpizza och hållit föreläsningar. De har fått hänga med oss för att lära känna oss och kunna prata med våra programmerare om hur det är att jobba här på riktigt.

Vad Johan Löf Cervin stoppar ner i erfarenhetsryggsäcken efter den här kampanjen är att annonsens innehåll i kombination med ett smart kanalval gör den stora skillnaden.

- Det räcker inte bara med bra reklam, man måste veta vad målgruppen går igång på. Alla som kan programmera förstår det här, det är ett kul sätt att bli nådd på, man får känslan av att det är ett intressant företag som ligger bakom annonsen. Är annonsen så pass intressant att man vill dela den med sitt nätverk så kan det säkert bli en framgångssaga oavsett. Men för oss var det en jättestyrka att annonsera i just den här kanalen.

Några nya systemutvecklare är redan på plats efter kampanjen. Svåra tankenötter verkar vara ett vinnande koncept.

- Jag kan ju bara tala för mig själv men jag gillar ju sådana här kluringar och svåra problem. Jag tycker om att få lösa intressanta problem och känna att jag jobbar i framkant med framtidens teknik och lösningar, säger Edvin Lundberg.

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN