Så hittar de rätt medarbetare


2018-03-27 - När Sos Alarm gjorde sin första rekryteringskampanj via sociala medier blev resultatet succé. Runt 1 600 ansökningar ledde till hundra anställningar och medarbetare som kände stolthet över sitt arbete när de såg kampanjen.


Foto: Erik Ardelius

Vid ena samtalet hjälper jag till med hjärt- och lungräddning på en bebis som slutat andas. I nästa sitter jag och pratar med en 16-åring som har panikångest. Det här är inte ett jobb för alla. Det gäller att kunna hantera, ilska, frustration, rädsla och oro hos människor, och du måste vara okej med att inte alltid få veta hur det går. Det är ett tufft arbete.” Orden är Marie Wahlborgs och hon jobbar som sjuksköterska på Sos Alarm. Hon är en av de medarbetare som var med i rekryteringsfilmerna som Sos Alarm tog fram hösten 2016. Madeleine Siggelow, Carolina Neuman, båda hr-partner, och Jenny Friberg, kommunikationsstrateg, jobbade tillsammans fram hur kampanjen skulle se ut. Och ledordet var transparens.

– Tidigare hade vi många ansökningar från kandidater som dels inte uppfyllde kraven, dels hade fel förväntningar. En del trodde att arbetet handlade om att endast rädda liv hela dagarna, men vi får in många olika typer av samtal och cirka en miljon samtal per år är rena felringningar. Vi såg att många slutade redan under provanställningen, man förstod inte hur tufft jobbet egentligen var, säger Madeleine Siggelow.

Det var ett problem att Sos Alarm inte var tillräckligt transparenta, insåg trion. Det behövde bli samma beskrivning av företaget både internt och externt och det var medarbetarna själva som skulle bli ansiktet utåt och berätta. Hösten 2016 behövdes ett större antal operatörer rekryteras och det var inför den kampanjen som Madeleine Siggelow, Carolina Neuman och Jenny Friberg på allvar började arbeta så att hr och kommunikationsavdelningens alla kompetenser kunde tas tillvara.

– Vi på kommunikation sitter på kunskapen om vilka kanaler som fungerar bäst för olika målgrupper och hr har kunskapen om vilka målgrupper som behövs nås. Det finns väldigt mycket vinningar med att arbeta tillsammans, säger Jenny Friberg.

Kommunikationsavdelningen kunde se att rörligt material var det som uppskattades mest i de egna kanalerna och strax före sommaren fattade de beslut om att göra filmer i stället för att ha traditionella annonser som de hittills haft. De bestämde också att filmerna verkligen skulle spegla hur det var att jobba på Sos Alarm.

– Förut hade vi pratat om hur spännande allting var på Sos Alarm och vi pratade mycket om de lyckliga sluten. Nu ville vi förmedla att det är ett väldigt tufft jobb som inte alla klarar av, säger Jenny Friberg.

Med hjälp av en byrå blev filmerna klara i september och jobbet att sprida dem gjorde kommunikationsavdelningen själva. Under tre veckor lades kampanjen ut på sociala medier, på jobbsajter och den egna hemsidan.

– Eftersom målgrupperna var mer specificerade än tidigare kunde jag anpassa annonseringen efter bland annat ålder och yrke. Vi vill till exempel ha kandidater med minst fem år arbetslivserfarenhet och man måste ha uppnått en viss ålder för att få söka jobb hos oss. Vi ville också vända oss till potentiella kandidater inom blåljusfamiljen och då kunde jag ange det när jag sponsrade inläggen i sociala medier, säger Jenny Friberg.

Men särskilt mycket pengar lade de inte på annonseringen i sociala medier, endast några tusenlappar totalt. Spridningen blev ändå mycket stor bland annat tack vare att många av medarbetarna delade i sina egna sociala kanaler.

– Det var många som kände en stolthet över sitt arbete när de såg filmerna och kände att de gav en bra bild av deras vardag. Nu använder vi även filmerna externt och internt för att stärka stoltheten och engagemanget, säger Carolina Neuman.

Kampanjen gick ut på Linkedin, Facebook och Twitter. Den lades också ut på de jobbsajter där Sos Alarm tidigare haft traditionella annonser. Facebook var den kanal som gick allra bäst och det förklarar Jenny Friberg delvis med att Facebook då var den enda kanal där det då var möjligt att lägga upp och sponsra filmer. Övriga kanaler såsom Linkedin har börjat följa efter.

För att kunna korrigera vilken annonsering som behövde mer skjuts bevakade Jenny Friberg de ansökningar som kom in.

– Jag kunde då följa hur många ansökningar som kom in från ett visst ställe i landet och kunde anpassa och rikta om annonserna, säger hon.

För att behålla dem som valde att klicka sig vidare såg de också över sin karriärsida och förenklade den.

– Det var väldigt få som orkade ta sig igenom den sida vi hade. Vi rensade bort mycket från den och nu är det enklare att söka jobb hos oss. Nu fyller man i de enklaste uppgifterna och länkar till Linkedin eller laddar upp sitt cv. Och man kan söka direkt via mobilen, säger Madeleine Siggelow.

Rekryteringen har alltid varit ett viktigt område på Sos Alarm, men länge jobbade man på samma sätt och gjorde få förändringar. Cheferna sa vad de behövde och hr skötte resten. Oftast lades en ganska generell annons ut på olika jobbsajter på nätet och i lokala tidningar. Nu vill de att alla ska vara involverade. Cheferna behöver förklara vilka kompetensbehov de har, och medarbetarna behöver vara med och förmedla bilden av hur det är att arbeta på Sos Alarm.

Sociala medier gör det möjligt att skapa en mer långsiktig relation till kandidaterna, och de jobbar över tid med att öka kännedom om Sos Alarm som arbetsgivare och skapa nyfikenhet. Förutom Facebook, Twitter och Linkedin finns de numer även på Instagram.

– Du måste dejta innan du kan fråga chans. När vi väl söker någon ska de veta vilka vi är och vad vi kan erbjuda, säger Madeleine Siggelow.

Sos Alarm

Ägs till 50 procent av staten och 50 procent av Sveriges Kommuner och Landsting.

Har operatörer som tar emot samtal på 112 men också olika jourtjänster inom säkerhet och larmfömedling.

Har runt 1 000 anställda.

Anställer cirka 180 operatörer per år.

Omsätter cirka 1 miljard kronorper år.

Råd

Våga testa – det kan inte mer än bli fel och det finns alltid något att lära.

Kroka arm med kommunikation, hr ska inte vara en egen ö.

Få med led-ningsgrupp och beslutsfattare i arbetet.

Om det går, använd er av era medarbetare i rekryteringen, det ger trovärdighet, sticker ut och det gillar folk.

Våga tänj på budskap. Tidigare visst man inte så mycket om hur det var att jobba på Sos Alarm. När vi öppnar upp hittar vi fler långsiktiga kandidater.

ELSA FRIZELL


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN