De startade ett hr-tech-labb


2018-09-03 - I en bransch där robotarna redan håller på att ta över och där verksamheten måste förändras för att finnas kvar gäller det att ligga i framkant. Men hur gör man det? En medarbetares kreativa idé, och en modig hr-chef som satsade på den, resulterade i ett hr-tech-labb.


Det är inte kul att hålla ett föredrag för en publik som tittar bort, skruvar på sig i sätena samtidigt som deras mobiler ringer. Men det kan vara en nyttig övning. Särskilt om publiken inte är på riktigt, bara nästan. I revisions- och rådgivningsföretaget PwC:s hr-tech-labb kan medarbetarna komma och testköra sin presentation. Våtservetterna för att torka av vr-handtagen finns nära till hands, för handsvetten bryter lätt ut. Fastän presentatören rationellt förstår att det inte är på riktigt, så reagerar kroppen precis som om det vore det.

– Tillverkande företag är ett bra exempel på hur man kan använda vr-teknik för utbildning. I stället för att flyga tekniker till fabriker världen över så får medarbetarna lära sig att plocka isär och konstruera produkten i en virtuell verklighet i stället. Här på PwC kan vi öva säljmöten och presentationer, och på sikt ser jag stora möjligheter att jobba med till exempel kulturfrågor. Den fysiologiska reaktionen som man får av vr-tekniken skapar en känsla som verkligen kan ge effekt, säger Joakim X Karlsson, HR Tech & Innovation Manager.

Vr är bara en av flera nya tekniker som PwC har börjat använda. Jobbot, en chattbot, är en annan. Jag testar att prata lite med den på PwC:s hemsida och får tips om vilka jobb som går att söka, vilka förmåner som finns på PwC och förstår att den gillar Star Wars. Syftet med Jobbot är dels att flirta med studenter i ett format som känns lockande, dels att samla in kunskap om vad kandidaterna frågar om, vad de tycker är angeläget.

Vr-teknik och chattbotar är användbart och roligt, men det är inte det som PwC:s satsning på ett hr-tech-labb framför allt handlar om. Poängen är att få fram helt nya sätt att tänka, skapa möjlighet att förflytta sig som hr och företag, hänga med för att inte försvinna.

– PwC som företag riskerar att bli disrupterade om vi inte förändrar oss. Vi har redan i dag tio robotar som jobbar här, något som vi för bara fem år sedan inte hade kunnat tro. Det gör att arbetsuppgifterna för våra medarbetare förändras. Men hur det ska gå till måste vi utforska, säger Katarina Roddar.

Hr-tech-labbet började som en idé hos hr-medarbetaren Joakim X Karlsson och fortsatte med Katarina Roddar som vågade tro på idén och köra. Fullt ut.

– Jag och Katarina sågs på en lunch i januari 2016. Jag presenterade då min idé och sa att jag skulle vilja jobba med något som inte finns på PwC i dag och göra det på heltid.

Joakim fick lova att återkomma med ett business-case och han valde att räkna på något som med liten insats skulle få stor effekt: kontrakt med nyrekryterade. Hur mycket tid skulle företaget tjäna på att kandidaterna i stället för ett traditionellt kontrakt skulle kunna skriva på med en e-signatur?

Han klockade hur lång tid det tog för hr-kollegerna att hitta personnumret, skriva i Word, gå till skrivaren och hämta kontraktet för att sedan posta det. Den totala tiden låg på 30 minuter. Med en e-signatur skulle denna tid inte bara kortas, utan ledtiden skulle dessutom vara kortare och företaget skulle kunna möta kandidaternas förväntan på att det mesta i samhället går att signera med mobilt bank-id.

Joakim fick grönt ljus av Katarina Roddar – att starta ett hr-tech-labb och att göra det på heltid.

– Det var många som tyckte att jag var lite galen, att det omöjligt kunde vara nödvändigt. Samtidigt förstod jag att heltid krävdes för att detta inte skulle ätas upp av allt som annars ska göras hela tiden. Jag förstod också att jag var tvungen att ge Joakim fria tyglar att vara kreativ, säger Katarina Roddar.

Det visade sig att e-signaturen kortade tiden för kontraktsskrivande till tre minuter. Sedan de startade har de skrivit med 388 personer och har redan sparat 174 timmar. Bara på kontrakten. Första året fokuserade Katarina och Joakim på sådana digitala satsningar där de kunde se snabb effekt.

– Vi började med att analysera hr-cykeln, vad kan vi göra för digitalisering inom varje del? Jag började med att attrahera och rekrytera, säger Joakim.

Jobboten skapades för att attrahera studenter, men de behövde även göra något för att attrahera de mer seniora som inte aktivt söker jobb och som kostar stora summor att headhunta. En ny app blev svaret, där de anställda enkelt kunde tipsa om personer.

Med framgångarna det första året kunde Katarina Roddar och Joakim Karlsson börja experimentera mer år två och de förstod att det behövdes ett fysiskt rum för hr-tech-labbet för att slippa ha tekniken i ett låst skåp och för att lättare kunna experimentera och träna. Det enda rum som fanns var Katarinas, så hon flyttade ut i kontorslandskapet – och Joakim och all teknik flyttade in. Varje fredag är det öppet hus i tech-labbet och alla som vill kan komma dit och prova tekniken. Att ha ett fysiskt rum ger också en symbolisk effekt.

– Jag vill få hela hr att bli medvetna om vad som händer här ute. Det har varit en av Joakims uppgifter, att få oss andra att förstå att jäklar, det går undan nu. Vi måste vara på tå hela tiden och tänka i varje roll vi har. Vad kan vi göra annorlunda, vad kan vi utveckla, hur skulle vi kunna jobba smartare? Och jag märker att labbet har gjort skillnad, inte bara på hr-avdelningen utan att det ger effekter på resten av organisationen också, säger Katarina Roddar.

ELSA FRIZELL


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN
#6