Livet på station

– berättelser som gav guld


2020-02-20 - Verkligheten är alltid den bästa storyn, och ingen berättar den så bra som medarbetarna. Så stod det i juryns motivering till Circle K som tog hem guld i Magnet Awards (SM i employer branding) 2019, för att de har lyckats engagera medarbetare och lockat fler att söka jobb.

Circle K är ett bekant varumärke längs vägarna. I Sverige finns 294 stationer från norr till söder. Alla ­under samma varumärke, men med lite olika ägarförhållanden. De flesta ägs av moderbolaget, andra drivs som franchise. Gemensamt är att medarbetarna på stationerna är ­ansiktet utåt, kunden ska inte märka någon skillnad.

Under 2018 visade Circle K:s medarbetarundersökning att engagemanget hade gått ner jämfört med föregående år. För att vända trenden fick hr-avdelningen idén att skapa en aktivitet i tävlingsform som skulle skapa gemenskap i och mellan teamen på stationerna runt om i landet och ge känslan av att vara del av någonting större. Förhoppningen var att tävlingen, jämte satsningar på ledarskapet, skulle öka engagemanget för jobbet och arbetsgivaren. Precis som för många retailbolag är personalomsättningen en nöt att knäcka.

– En del förväntar sig ett lätt extrajobb. Men hos oss jobbar du med många saker; tar hand om kunder, plockar varor, städar, bereder mat, har hand om pumpplan, och så ­vidare. I det ingår att ha hand om brand­farliga ämnen och ansvara för mat­säkerhet. Det är inte ett glidarextrajobb, utan en bra skola. Det är det vi vill lyfta fram och visa att det är en jättebra start att börja hos oss och att bygga sitt cv med, säger Emma Blixt, HR Business Partner som själv arbetat många år på Circle K och började på station.

För att skapa en gemensam mötesplats, där tävlingen skulle hållas, ­beställdes en digital plattform från den interna leverantören. Sajten, CircleKLife.com, fick egenskaper liknande sociala medier, så att medarbetarna själva kunde fota, spela in och dela innehåll i form av foton, filmer och text via sina mobiler. Alla med­arbetare fick tillgång till sajten via ­inloggningsuppgifter som var unika för varje station. Där kunde de dela eget innehåll och kommentera och gilla andras inlägg. Plattformen kopplades till Google Analytics för att mäta utfallet. Circle K valde bort ­alternativet att utveckla en app, då det både är kostsamt och kan vara en tröskel att behöva ladda ner den. ­Valet föll i stället på sajten med möjlighet att logga in både via desktop ­eller på mobilen.

Tävlingen pågick under tre veckor och uppgiften för medarbetarna var att skapa innehåll, foton eller filmer som visade hur det är att jobba i företaget. I samband med att Circle K bytte varumärke från Statoil för ett par år sedan, tog man fram fyra ”löften” som man som arbetsgivare ­erbjuder medarbetare: bra team, ett varierat arbete, karriärmöjligheter och roliga kundmöten. Dessa fyra uppmuntrade man medarbetarna i tävlingen att skapa innehåll kring. En intern jury valde sedan ut vinnarna.

Första-, andra- och tredjepristagarna fick, oavsett om de tävlat som individer eller team, en summa pengar att använda till en aktivitet för teamet i syfte att stärka teamkänslan.

För att informera om tävlingen gick hr och kommunikation ut i de interna informationskanalerna på intranätet, i fysiska möten och via tryckt material som skickades till stationerna. Stora posters, skyltar och en pocketfolder med information om tävlingen och upplägget sattes upp och lades ut på stationerna i lunchrum och omklädningsrum. Vd:ns och regionchefernas engagemang spelade en viktig roll för spridningen av tävlingen. De delade själva roliga klipp på plattformen för att väcka tävlingslusten.

Under de tre tävlingsveckorna kom 111 bidrag in från företagets 3 500 ­anställda. Sidan besöktes 2 291 gånger av 807 olika användare i genomsnitt 5 minuter och 21 sekunder, vilket betyder att man såg klart hela klipp. Under tävlingsperioden hade sajten fler ­besök än intranätet och från arbets­givarens sida är man mycket nöjd med utfallet. Bidragen bestod av både ­foton och filmklipp som var max två ­minuter långa. Många av bidragen var så bra att de kunde användas oredigerat i Circle K:s sociala medier, med medarbetarnas godkännande.

– Vi tyckte bidragen var så fantastiskt bra att vi gjorde en extern kampanj inför sommarrekryteringarna med de här klippen, berättar Emma Blixt.

Tävlingen gav mycket mer än bara igenkänning och en hel del skratt. ­Under rekryteringskampanjen som byggde på medarbetarnas eget innehåll så ökade aktiviteten på sociala medier. Antalet ansökningar till ­stationstjänsterna ökade med 57 procent, från 34 till 55 ansökningar per annons. Personalomsättningen minskade bland stationssäljare med 7,5 procent mellan januari 2018 och ­december 2019. Hr och kommunikation fick i och med tävlingen också ett kvitto på att företagets starkaste medarbetarlöften är att kunna erbjuda bra team och varierat arbete. Det gör att man nu fokuserar på dessa två i kommande kampanjer.

– Det är viktigt att man håller vad man lovar som arbetsgivare. Nu har våra medarbetare själva fått visa hur det är att jobba här och vad de uppskattar mest, säger Hanna Carlsson. Hon arbetar i dag med kommunikation på Circle K men var tidigare projektledare med ansvar för att globalt ta fram Circle K:s nya employer branding-koncept när Statoil Fuel & Retail blev Circle K 2015.

För den här gången är tävlingen stängd, men Emma Blixt och Hanna Carlsson kan tänka sig att öppna ­sajten igen för nya möjligheter att ­ tillvarata medarbetarnas engagemang. Under våren får man veta om insatsen har hjälpt till att öka engagemanget när medarbetarundersökningen ­genomförs på nytt.

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN