ICA Gruppen är Årets Employer branding företag


2018-10-10 - För sitt imponerande engagemang i attraktionsfrågorna och för att de anses vara en förebild och en inspiratör för många andra arbetsgivare belönas nu Ica Group med Universums utmärkelse . -Vi har arbetat hårt och målinriktat, därför är det kul att satsning märks och belönas säger Åsa Daxberg, Head of talent attraction och recruitment på Ica gruppen.


Hallå där Åsa Daxberg, Head of talent attraction och recruitment på Ica gruppen som blev utsedda till Årets Employerbranding företag av Universum. Varför får ni priset?

Motiveringen är att vi får priset för ett ”imponerande engagemang i attraktionsfrågorna” och att vi är ”en förebild och en stor inspiratör för många andra arbetsgivare”. ICA Gruppen har identifierat employer branding som ett av nyckelområdena att satsa på. Vi har byggt upp en organisation med experter inom employerbranding från Icas olika verksamheter. Vi har arbetat hårt och målinriktat, därför är det kul att satsning märks och att vi belönas med Universums utmärkelse.

Hur har ni jobbat?

Vi har ett autentiskt arbetsgivarvarumärke och medarbetarna är bra ambassadörer som berättar bra storys från Ica. Men det räcker inte för att nå de kandidater som kommer att vara avgörande för Ica på sikt, som till exempel utvecklare, datascientists och farmaceuter. Apotek Hjärtat, som är en del av ICA Gruppen, har under lång tid jobbat med olika vägar som att starta dialog under utbildningen av farmaceuter och identifiera potentiella medarbetare i andra länder som vill komma hit och jobba. ICA har också ett nära samarbete med Arbetsförmedlingen för att hitta nyanlända som vill jobba hos oss. Men vi behöver jobba ännu mer målinriktad.

Vad är ditt bästa employer branding tips?

Förutom det självklara i att ha nöjda medarbetare som automatiskt ger ett starkt employer brand är det viktigaste att ge en bra upplevelse till dem som kommer i kontakt med oss som arbetsgivare. Du kan förstöra vilket bra arbetsgivarvarumärke som helst om den upplevelsen blir dålig. Det kostar inte att ge en bra upplevelse men det kostar otroligt mycket om du är dålig på att bemöta någon i den processen. Ha bra kommunikation, där kandidaten snabbt får bra svar på frågor, en rättvis bedömning och transparens hur rekryteringen går till.


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN
#8

LEDIGA JOBB