Fatta, det är sociala
medier som gäller nu


2018-03-23 - KRÖNIKÖREN: Tiden när arbetsgivare satte ut en annons i dagspressen och spänt väntade på dunsen vid brevlådan av ansökningar (på papper!) är snart ett minne blott. Dagens Nyheters bilaga med jobbannonser omsatte över miljarden och vi på andra sidan satt med överstrykningspenna och tipp-ex plitade på ansökningarna. En sorts post and pray- mentalitet att någon därute skulle se annonsen, och att någon därute skulle gilla vår an­sökan.


När Linkedin etablerades var det många som tänkte att nu är det ajöss med alla rekryteringsfirmor och vi kan själva hitta precis dem vi vill ha – även de som endast är passiva jobbsökanden. Hallelujah! Kan själv!

Nu blev det inte riktigt så – sanningen är ju den att det finns hundratals företag, bara i Sverige, som lever på att hitta rätt kandidat till just dig. Problemet är dock att rätt kandidat kanske inte vill vara just hos dig. Hur sannolikt är det att man skulle vilja jobba hos en helt anonym arbetsgivare utan någon närvaro i sociala medier? I dag räcker det inte med en hemsida om du vill försöka få en medarbetare utanför den innersta kretsen att välja dig. Kandidaten vill känna och klämma innan beslut fattas. Få en känsla från utsidan vad insidan verkar erbjuda. Inte bara hårda faktorer som lön och eventuella förmåner, utan vem får jag jobba med – vilka är mina framtida kolleger? För vem vill köpa grisen i säcken och blint lita på rekryteraren eller framtida chefens intyganden om ”jättetrevligt team och högt i tak” när det finns ett enkelt sätt att ta reda på hur väl det stämmer med verkligheten?

Smarta arbetsgivare jobbar stenhårt med sitt digitala avtryck och lyckas hålla isär sitt erbjudande till kunden och det till framtida medarbetare. De varvar gärna det ena med det andra i en tanke om att allt hänger ihop, men du vet precis när kommunikationen talar till dig som kund respektive potentiell medarbetare. Det fina är ju att, rätt hanterat, budskapen förstärker varandra. Det allra finaste är när arbetsgivarna får en jackpot och kommunikationen på sociala medier förstärker även de egna medarbetarnas stolthet. En riktig homerun!

Vissa arbetsgivare har börjat med influencers för att få dem att rekommendera dem i sina flöden som arbetsgivare. Kanske funkar det som en dörröppnare, men i längden tror jag att erfarenheterna måste vara på riktigt och spänna över en längre tids-period. Mitt tips är därför – vaska fram dina
egna interna influencers. Det ska vara medarbetare som digitalt kan förmedla både kunskap och känsla.

Kanske viktigast, glöm inte att mäta och följa upp dina insatser! Många tjusas av antal klick, likes och sidhänvisningar men glöm inte ROI!

Så sorry – vill du bli vald kan du inte välja bort de sociala medierna. Se dem som din bästa möjlighet att visa upp insidan som är utsidan. Låt hem-sidan bli baksidan och känn uppsidan med att visa fram-sidan.

Ja, jag är från Göteborg.

ANNA DYHRE

Författare, föreläsare
och utbildare.


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN