De gör medarbetarna startklara med vr-teknik


2019-10-16 - Ericsson bygger en topp­modern fabrik för tillverkning av 5g-teknik i USA. Här kommer medarbetarna att jobba i en fullt ut automatiserad miljö med teknik i den absoluta framkanten. Hur får man med alla nyanställda på tåget ? innan fabriken ens är på plats? Häng med till Kista och ta på dig vr-glasögonen.

Anna Cau, global hr-chef för Supply Chain på Ericsson och David Granberg från Ericssons learning-funktion.

I ett litet oansenligt rum på Ericssons huvudkontor i norra Stockholm sitter jag och fotografen Jessica Gow uppflugna på varsin barstol. Vi har fått på oss vr-glasögon och vips står vi på ett stort torg – i Tallinn. Vrider vi på huvudet kan vi se hela torget i 360 grader.

Varför är vi i Tallinn? Jo, här finns en av Ericssons modernaste fabriker. Och den har nu fått stå modell för den nya fabriken i Nordamerika.

Det var just efter ett möte i Tallinn tidigare i våras som den då just nyanställda Anna Cau, global hr-chef för Supply Chain på Ericsson, fick idén till hur hon skulle kunna lyckas med den uppgift hon ålagts: att ansvara för medarbetarna i den nya fabriken.

– Jag satt på flyget hem och tänkte på hur vi skulle få till den röda tråden. Den nya fabriken kommer att vara automatiserad och i absolut framkant. Jag ville att medarbetarnas upplevelse skulle speglas i det. De som ska arbeta här kommer ju att joina oss före första spadtaget. Hur ska de känna belonging? Onboardingen är jätte­viktig för att de ska förstå vad de blir en del av. De ska ju arbeta på vårt kontor innan de kommer in på fabriken, säger Anna Cau.

Det slog henne där, någonstans över Östersjön, att en lösning skulle kunna vara att använda vr-teknik med liveinteraktion för att helt enkelt förflytta medarbetaren in i sin kommande arbetsplats. I samma veva fick Anna Cau via ett Linkedin-inlägg nys om en plattform som skulle visa sig användbar.

Anna Cau bestämde sig för att gå ­vidare med idén. Stärkt av över­tygelsen om att ska man bygga fab­riker i världsklass ville hon skapa medarbetarupplevelser på samma nivå.

Först samlade hon ihop Lena Beming och David Granberg från Ericssons learning-funktion till ett första möte. Då hade hon redan fått sin budget beviljad utan omsvep. Den skulle täcka alla kostnader för produktion, abonnemang platt­formar, vr-glas­ögon, 360-kamera och flygresor till Tallinn.

– Vi hade kunnat göra det här med en enklare kameralösning men detta var tvunget att spegla allt som vi gör, säger Anna Cau.

David Granberg, som var med vid det första mötet, håller med om att det var viktigt att göra en onboarding långt ifrån det ordinära. Den skulle vara engagerande, fånga den nyanställde och vara nära verkligheten.

– Tanken är att visa att vi har en cool fabrik plus att vi använder ett sätt att utbilda som känns modernt. För vi ska ju behålla dem vi har attraherat, säger David Granberg.

Projektet fick inte bara stöd uppifrån, även övriga inblandade blev ­engagerade.

– Du sådde fröet och det växte fort, folk triggade på idén, säger David Granberg.

Tidsspannet var tajt, det fanns ingen tid att spilla. Även om fabriken inte är klar förrän i början av 2020 skulle den bemannas redan nu under 2019.

– Du ville vara klar efter sommaren, och ytterligare några veckor senare sa du igen att vi behövde vara klara ännu tidigare, säger David Granberg till Anna Cau.

– Jag visste att vi får en stor bulk med medarbetare i augusti. Sedan kom vi på att de första ska onboardas redan i slutet av maj, säger Anna Cau.

Det var alltså, för att uttrycka det milt, bråttom. Från det första mötet tog projektet nästan på dagen sex veckor från uppstart till levererad produkt. Bara att få den interna projektgruppen etablerad tog tre veckor.

– Vi har aldrig gjort något liknande tidigare, men vi hade budgeten och alla var nyfikna på att utforska det här området. Vi såg en stor potential, så alla blev väldigt engagerade. Vi är ett stort internt team, för vi har kompetensen själva. Här har vi gått över ­silogränserna och för oss är det lite märkvärdigt, säger David Granberg.

Så hur blev den färdiga onboardingen? Vi tar på oss vr-glasögonen igen och är tillbaka i Tallinn. Nu har vi mött live-avataren som fått liv av Jüri Josepson, improvement manager på fabriken i Tallinn. Det dyker alltså upp en figur som vi kan ställa frågor till under rundturen – för på plats i Tallinn har Jüri Josepsson kopplat upp sig och är alltså med på distans.

Rundturen på fabriken och den första landningen i centrala Tallinn består allt som allt av nio filmer på knappt två minuter vardera. Dessa är filmade med stereoskopisk 360-gradersteknik vilket gör att det hyfsat väl känns som att man är på plats där på torget och sedan i fabriken, där vi får se olika miljöer. Live-avatarens närvaro gör det möjligt att få våra frågor besvarade, vilka man säkerligen har många av som ny medarbetare.

Under 2019 kommer ett hundratal medarbetare att introduceras på det här sättet. De kommer befinna sig i ett konferensrum – åtta personer åt gången kommer att kunna få guidningen i den virtuella fabriken och ställa frågor, 40 åt gången om de bara behöver lyssna. Hittills har resultatet varit mycket bra. 10 av 10, har de som testat betygsatt upplevelsen.

– De uppskattar att få en bra ledning i klassrummet, att få kontakt med en person live som finns i fabriken: ”Hallå, den vita roboten där vid assembly line, berätta mer om den!” Då kan ­live-avataren svara på det, säger David Granberg.

Han är märkbart stolt över den här nya lärandeformen.

– Ärligt talat finns det många som jobbat på Ericsson i över tio år utan att ha satt sin fot i en fabrik. Jag var själv en av dem. Vi behöver alla se de stora sammanhangen. Att besöka fabriker och för all del även besöka kunder som om det vore på riktigt är något vi på Learning and Development för­söker göra möjligt.

– Det är svårt när man är en stor ­koloss, man kommer lätt bort från verksamheten.

Anna Cau har stora planer för vr-tekniken.

– Vi är flera tusen personer inom Supply Chain globalt. Min vision är att vi inom två år ska kunna ha sessions där våra fabriker kan mötas i den ­virtuella miljön utan att resa till varandra och dela lärande och best practice och öka samarbetet.

Nästa steg är nu att köpa in vr-glasögon till Kista så att nya och befintliga medarbetare ska få möjlighet att gå den guidade turen. Sedan får tiden utvisa vad mer tekniken kan användas till. För lärande och utveckling verkar det i alla fall som rätt väg att gå.

– Jag har hållit på med digitalt lärande sedan 1993 och det har aldrig hänt att det varit så positiv feedback som nu. Att ha en erfaren guide i form av en live-avatar som kan svara på frågorna och relevant teknik ger en wow-upplevelse och ett starkare intryck. Det här visar att man med hyfsat små medel kan göra något stort, säger ­David Granberg.

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN