De är årets vinnare i SM i employer branding, Magnet Awards 2019


2019-11-21 - Under onsdagskvällen hölls SM i employer branding, Magnet Awards på Fotografiska i Stockholm. Det var ett storslaget firande och fullt hus när den bästa och mest effektiva arbetsgivarkommunikationen i Sverige under året prisades.

Det är tredje året i rad som arbetsgivare och kommunikationsbyråer har anmält sina bidrag för att tävla i den mest effektiva arbetsgivarkommunikationen.

Tävlingen är ett non-profitprojekt mellan de fyra till vardags konkurrerande kommunikationsbyråerna Whydentify, Business and people, Coreworkers och Universum som gått samman för att lyfta alla god employer branding i Sverige.


Festligheterna leddes av Personal & Ledarskaps krönikör Anna Dyhre och skådespelaren Dominik Henzel. Foto: Jennie Jensen.

- Magnet Awards är det första eventet där arbetet som görs i employer branding sätts i fokus och inte bara hur attraktiv man är som arbetsgivare. Kriteriet effekt är jätteviktigt i bedömningen för utan koppling till affären så är employer branding värdelöst. Vårt sätt att bedöma bidragen gör också att ett litet initiativ kan krossa ett stort. David kan vinna mot Goliat, säger Nicolas Tidhammar på Whydentify.

Hans medarrangör Erik Bergström från Business and people fyller i:

- Employer branding är ett fält under utformning. Genom att belöna de arbetsgivare som gör det riktigt bra så växer den arena som både höjer den kreativa nivån, och skapar mätbara resultat av employer branding.

I år fick de åtta handplockade jurygrupperna in över 100 bidrag. Varje bidrag har skärskådats och vägts enligt kriterierna effekt, strategi och utförande samt kreativitet. Över 1 000 jurytimmar ligger bakom bedömningarna.

Så vilka vann då?

I kategorin professionals kammade Combitech och Coreworkers hem guldet för sin ”Escape Box Challenge”.

Kategorin studenter vanns av Akademiska Sjukhuset och Coreworkers för sin ”Väx in i rollen”.

I kategorin digital förflyttning stod Ramboll högst upp på prispallen med Garbergs och Growth Hackers för sin ”ShapeRunner”.

Circle K tog hem förstapriset i kategorin medarbetare för sin ”Circle K Life”. Juryns motivering säger någonting kärnfullt om lyckad employer branding:”För att verkligheten alltid är den bästa storyn och att ingen berättar den så bra som de egna medarbetarna. Alla och tillsammans. Så skapas mätbar effekt som både känns och märks. Vi hyllar också modet att släppa ordet helt fritt till medarbetarna och låta deras röst bygga varumärket.”

I kategorin social och etisk styrka prisades Unicus för sin ”Ett ovanligt konsultföretag”. ”Med blygsamma resurser har de växt sig starka och skapat nytta för kunderna, samhället och inte minst ökad livskvalitet för de skarpa hjärnor med Asperberger som är företagets varumärke och stolthet”, tycker juryn.

Sandvik och Forsman & Bodenfors tog hem högsta valören i både kategorin film och video och öppen klass för sin ”The Smash-proof Guitar”.

Kategorin Grand Prix gick även den till Ramboll, Garbergs och Growth Hackers, den här gången för sin ”Engineering for life”.

Mer om tävlingen samt alla silver- och bronsmedaljörer läser du om på Magnetawards.se

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN