Annonsroboten som slår rekryterarna på fingrarna


2019-04-17 - Kan en robot skriva bättre rekryteringsannonser än rekryteraren själv? Det kan vara så. Här är textroboten som skriver snabbare - och mer träffsäkra - annonser än rekryterarna.

Hallå där, Magnus Paues, vd för Cowrite. Ni har en textrobot som gör att rekryterare och chefer kan skriva kvalitativa rekryteringsannonser på kort tid. Hur fungerar den?

- Det är en enkel process, användaren svarar på några korta frågor om rekryteringen och trycker på en knapp. Då genereras förslag på rekryteringsannonsen, som kan varieras utifrån vilken tonalitet användaren vill ha, eller om annonsen ska vara rent sökordsoptimerad för maximal spridning.


Foto: Johanna Lundqvist

Vad är det för kunder som använder textroboten och vad innebär det för dem?

- Tjänsten är skapad både för rekryteringsbolag och stora organisationer. Den största kunden vi har är Manpower/Experis. För dem betyder användandet av roboten att de lägger tio minuter istället för en timme på att skriva en annons. Men den största vinsten är kvalitén – annonserna får en väsentligt högre kvalitet än när de skriver själva.

När ni mätte skillnaden mellan robotannonserna och annonser skrivna av rekryterarna själva blev den stor: roboten lyckades få 45 procent fler ansökningar. Vad beror det på tror du?

- Annonsroboten kan liknas vid att ha ett team av copywriters i din dator, som jobbar blixtsnabbt. När vi har jämfört robotens annonser med rekryterarnas ser vi att robotens språk är tydligare och mer kärnfullt. Dessutom beskriver roboten tjänsterna till stor del utifrån vad företaget har att erbjuda kandidaterna istället för tvärtom, vilket många tycker är attraktivt.

Fler ansökningar behöver ju inte innebära att det blir bättre match, vad ser ni för resultat när det kommer till lyckade rekryteringar?

- Våra preliminära undersökningar visar de mer kärnfulla annonserna leder till fler relevanta ansökningar. Förlängningen av detta är ju enkel att räkna ut. För våra kunders del verkar det räcka med vetskapen att de nu skapar annonser med bättre kvalitet på en bråkdel av tiden. En enkel match, i dubbel bemärkelse, om ni ursäktar ordvitsen.

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN