De är bäst i Sverige på att bygga arbetsgivarvarumärke
Trender 20 Feb 2022 kl: 09:10

De är bäst i Sverige på att bygga arbetsgivarvarumärke

Magnet Awards, svenska mästerskapen i employer branding, är avgjorda. Tävlingens stora vinnare är H&M som tog hem två guld. Här är vinnarna i de sju olika kategorierna.

Attraktion: McDonalds med ”Öppna dörren för Sveriges unga”
Hamburgerkedjan spinner på fördomen om hopplösa ungdomar och vänder på steken i sin marknadsföring: Unga är inte alls hopplösa, bara de får en chans så finns där drivna individer som kan utvecklas till goda ledare. Se exempel.

Kultur och engagemang: Aller Media med ”A-nyheterna – vår interna lägerled”
Aller Media har likt många andra arbetsgivare kämpat med vi-känslan under pandemin när många medarbetare suttit spridda över landet. Lösningen är A-nyheterna, en egen tv-kanal med nytt redaktionellt material varje vecka. Det kan handla om viktiga frågor om vart företaget är på väg, om värderingar att leva efter, vilka medarbetarna är när de inte är på jobbet och annat som stärker kulturen. Nyheterna varvas med tävlingar och lättare underhållning.

People Tech: SBAB med ”En karriärsida för alla”
”Att vara knasig i sin kommunikation är vanligt i många branscher. Dock inte i bankvärlden. Därför sticker SBAB ut från mängden på ett väldigt positivt sätt” skriver Magnetjuryn om SBAB:s nya karriärsida. Där finns också ett egenutvecklat platsannonsverktyg för att skapa personliga annonser. Se exempel.

Mångfald och inkludering: H&M med ”Be yourself and more”
H&M finns i stora delar av världen och har haft flera arbetsgivarerbjudanden och karriärprofiler. Nu har modeföretaget valt att enas om ett enda arbetsgivarlöfte (EVP) som hela företaget kan stå bakom: att få vara sig själv – och lite till. Se exempel.

Öppen klass: Knowit Syd med ”Dick”
Ibland säger man bäst vad man vill ha genom att tydliggöra motsatser. Och Knowit Syd vill inte ha sådana som Dick – en mansplainande och störig röststyrningsassistent. Se exempel.

Grand prix: Svenska Spel
Svenska Spel har tagit ett helhetsgrepp för att positionera sig som arbetsgivare, inte minst inom it och tech; alltifrån att anställa en hälsocoach och införa ett nytt arbetssätt med en hybridlösning med hemmakontorsbidrag, till att använda svenska damlandslaget i fotbolls lagkapten Caroline Seger i rekryteringskampanjer. Se exempel.

Text: Jennie Jensen
Foto: Jason Dent, Unsplash