Visa upp sprickorna i fasaden 


2020-08-18 - Kandidater har börjat tröttna på välslipad employer branding. Visa upp företagets utmaningar och brister också. Det råder Alexander Tonelli, ansvarig för Talent Attraction & Employer Branding på Columbus Skandinavien som lyfter fram varför medarbetare slutar hos dem.

Du skrev ett blogginlägg varför medarbetare slutar hos er, varför då?

-Tanken föddes när vi gick igenom data från de som slutat hos oss och jag samtidigt såg en film från ett känt företag om hur bra det är att jobba hos dem. Jag känner flera som jobbar där som inte tycker att det är bra. Jag vill bryta det mönstret. Många företag pratar om att vara transparenta men få är det på riktigt. Min uppfattning är att kandidater har börjat tröttna, att det är svårt att välja när alla företag är så bra och har så högt i tak i välklippta videor.

Ni är i en bransch där det är hård konkurrens om kandidaterna. Är det inte en risk att ni får färre sökande nu?

-Det är klart att det finns risker. Det var lite jobbigt att gå ut med vad vi inte är bra på. Vad kommer till exempel våra medarbetare tänka när vi berättar om saker som är dåliga? Men jag kände att vi måste våga göra detta och jag hade stöd internt. Än så länge har jag bara fått positiva reaktioner.

Vad hoppas du att detta ska ge?

-Det kommer underlätta vår rekrytering. Jag tror att vi kommer vinna på att vi visar oss mer mänskliga, alla har brister både människor och företag och jag tror att människor attraheras av det. Jag tror också att vi kommer träffa mer rätt i rekryteringen i och med vi är tydligare med vad kandidaterna kan förvänta sig.

Du säger att du utmanar fler att göra likadant, varför då?

-Man skulle inte bara undvika felrekryteringar utan också få lättare att behålla personalen. När bilden vi visar externt matchar bilden vi har internt med de utmaningar och brister vi har, så vi bygger en kultur där man vågar vara sårbar. Jag tror ändå att det är dit vi är på väg. Kandidater kommer att börja kräva ärlighet i stället för ”fake employer branding news.”

ELSA FRIZELL

Vill du veta varför medarbetare slutar på Columbus Skandinavien? Läs blogginlägget här.